ro
Cultură
26 Iunie, 2025 / 19:30
/ 24 Decembrie, 2024

Crăciunul pe stil nou, tradiții și obiceiuri, Varvara Buzilă

Moldpres
Agenția Informațională de Stat

Chişinău, 24 dec. /MOLDPRES/.

Un proces care se desfășoară cu impact diferit

panaă în 1917, Crăciunul era sărbătorit la 25 decembrie în spațiul basrabean, în majoritatea localităților.

treptat s-a indus o altă realitatea pentru a ține de Crăciunul sărbătorit pe 7 ianurie

La 1924, Ro mare când începe trecerea oficială la sărbătorirea Crăciunului pe 25 decembrie s-a numit acest proces înderptarea calndarului

Este diferința între înderptarea calndarului și stilulk nou sau vechi

e bine să numic aceste acțiuni drept îndreptarea calndarului, nu s-a reușit ca toate satele să treacă la calndarul îndrepttat, 68% din localități sărbătoreau pe 25 dec,

după al doilea răzb mondial în urma unoir acțiuni îndreptate contra vechiulor obiceiuri, religii, deportări au avut ca pretxt convigerile religioase

Statul s-a implicat în dirrijarea sărbătoririi Crăcoiunului

Ce s-a întâmplat e o poveste care trebuie să o reconstituim

În anii 90 când am începuit să inventariem localitățile care sărb crăc pe 245 erau 20% cea mai mare aprte al sud în valea priutului de jos și o parte în în partea d enord

În ultimii ani au trecut la sărbăt mai multe localități

vă dau un indice bradul de Crăciun.

Spiritul Crăciunului tot mai mult conbvinge lumea să ne decidem a sărbători Crăciunul o singură dată în comunitatea noastră

E bine săa rătăm câteva obicieiuri, respectate în comunități dde a lungul secolulu

Către Crăciun satele au început să se pregătească începând cu sfântul Andrei, sărbătoarea Capului de Iarna. de atunci se dă voie de a colinda de repeta colinda, a întruni cetele a discuta cu bătrânii și se colindă până la Ioan Botezătorul. În rest, în timpul anului nu e voie să se colinde. 

ceata mare, ceata Moșului, ceata flăcăilor avea ca datorie să îi colinde pe toți gospodarii. Dacă nu intra ceata mare, gospodarii puteau să se supere.

Din banii pe care îi strângeau băieții sau flăcăii, săpau o fântână sau plăteau fântânarilor să construiască o fântâna. Tradiția s-a păstrat în satele moldovenilor. Cumpărau odoare preotului.

satele au gândit o comunicare a tuturor locuitorilor săi.

Începeau ziua Crăciunului cei mai mititei, inclusiv cei care aveau până la șapte ani. Este pregătit să meargă să colinde cu ajunul pe vecini sau pe nănași, pe bunici și tot așa mai departe. e prima lor ieșire în lume. Cântă colinde foarte mici. Alții mai măricei care vor începe la mijlocul acestei zile vor colinda: „Dom, Dom să nălțăm, gazdele să colindăm...”. Mai către seară ies adolescenții, baiețandrii, aceștia au colinde mult mai complexe din punct de vedere al textului, al mesajului din text, dar și al liniei melodice. Seara vor ieși la colindat flăcăii. În anumite sate, ei înainte de a se porni la colindat ei se întrunesc în hora din ajunul Crăciunului, sau în dimineața zilei de Crăciun, după ce flăcăii încheie să colinde întregul sat, ei arată cadourile primite, de obicei sunt colaci, batiste. Când vine seara flăcăul să colinde fata ea dăruiește unuia din acești băieți această batistă care o prinde la căciulă. În alte sate de la centru, băieții puneau pe vremuri câte o panglică îngustă din mătase, legată cercuri în jurul căciuliei.

A doua zi când se întrunea satul la hore sau la joc observa care flăcău este cel mai dorit de fete, era acel care avea cât mai multe panaglici sau cât mai multe batiste, ceilalți flăcăi puteau să aibă un colac frumos împodobit legat cu lână roșie, asemănător cu cel am miresei.

După miezul nopții, după ce familiile primeau ceata principală de colindători, puteau să meargă gazdele să colinde pe alții, să meargă pe la cumetri nănași, părinți și se adunau cete de colindători vârstnici, căsătoriți. 

Eu totdeauna așteptam această perioadă a nopții ca să aud cum sună colindele lor. erau cele mai dezvoltate și mai bogate și ca melodie și ca text și cele mai variate. mai variate decât colindele cântate de ceata principală de colindători, adică de flăcăi. Se adunau perchi până făceau coruri mari, colindele lor au salvat în mare parte un fond arhaic al colindelor, fiindcă timp d eo zi și o noapte erau reactualizate  toate colindele din repertoriul întregii localități.

În acest proces al colindatului și includeau toate categoriile de vârstă și toate categoriile sociale.